Dumle långsamt bättre och rabattrensning

När vi kom hit till morsan, i förrgår, efter 4,5 timmars tågresa så fixade vi direkt med mössens bur. Vi gav Dumle antibiotika på kvällen och vägde de små. Ve och fasa - Dumle hade gått ner ytterligare några gram. Morsans våg visade 55 gram! Jag insåg att vi måste tvångsmata honom annars skulle han svälta ihjäl... =( Kokade ett ägg och en broccolibukett som jag mosade och försökte ge honom, men han vägrade. Han är ju i alla fall rätt pigg så det är inte jätteakut men han får ju inte bli magrare...

På morgonen dagen därpå åkte vi och köpte barnmatsburkar - majspuré och broccolipuré. Majspurén har han efter lite protester accepterat. Vi matar honom var eller varannan timme ca 1 ml. Nu tycker han det är riktigt gott! Han hjälper till att hålla doseringssprutan med sin lilla tass, precis som en liten bebis.

Ögonen har inte tårats röda på flera dagar men nosen har tappat lite päls, vid sidan av munnen har han en stor kal fläck. Det finns en sjukdom som heter nosdermatit som drabbar gerbiler i ung vuxen ålder och det stämmer ju precis då Dumle är 7 månader gammal. Han har inte använt tänderna på ganska länge nu, har problem att äta frön etc. och kan inte gnaga på toalettpappersrullar. Undrar om inte tänderna har blivit för långa på honom? Ska ringa veterinären igen när jag kommer hem. Under tiden hjälper vi till att mata honom. Hoppas han kommer att bli helt frisk.

Senare under gårdagen fick jag i uppdrag att rensa morsans rabatter så jag började med en helt igenvuxen. Nu såg det mest ut som om plantorna växte rakt i gräsmattan...

Jag tog en spade och började gräva bort grästuvorna. Jorden försvann kan man säga, gräset hade snott all jord. Djupt inbäddat i gräset hittade jag en liten, liten daggkåpa, halvkvävd. Den vart nog glad att få se dagens ljus igen =D. Sedan hittade jag ett myrbo när jag höll på, för att inte tala om ett bo med humlor (eller bin). De surrade dussintals runt mig när jag höll på att rensa. De dök upp från håligheter i marken, precis under rabatten. Är inte riktigt färdig men bifogar i alla fall en bild hur det ser ut efter första etappen.



vason i värmlandsskogarna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0