Hematom - inlägg #70

Jag har ju inte skrivit på ett tag nu när jag varit konvlecent. Är fortfarande öm på benen. Har många stora blåmärken som nu börjar tonas bort. Fick en rejäl törn i skrevet, på blygdbenet ett par centimeter från ljumsken. Hade oxå ett rejält blåsvart blåmärke över hela ljumsken. Nu (sedan 3-4 dar tillbaka) har jag fått en stor hård knöl där som ömmar som sjutton =(. Stor som en halv pingisboll. Var på närakuten idag för jag vart lite orolig. Läkaren sade att det var en hematom. Sånt som fotbolls- och ishockeyspelare brukar få. En inre blödning. Kan oxå vara en muskelknuta. Kan ta 4-8 veckor att försvinna...

aj aj aj vason

Blixtar och dunder...

Himlen öppnade sig förra torsdagen (21 augusti) när jag cyklade hem. Blixtarna stod som spön i backen. Mellan Alvik och Brommaplan var det som värst, där var himlen alldeles svart...

Var genomblöt och trött när jag närmade mig hemmet.

Bara 50 meter hemifrån, på min gata, hände det som inte får hända när man cyklar... En prkerad bil svängde ut mitt framför nosen på mig =(. Jag for med ansiktet rakt ner i asfalten. Framtänderna sprack och blev intryckta. Hakan fick sig en rejäl smäll.

In på tandakuten där de med våld tryckte fram tänderna igen och fixerade med en remsa fastklistrad på hela garnityret i överkäken.

Hakan svullnade upp till dubbla storleken med skrubbsår. Ingen vacker syn...

ledbrutna vason

45 km/timmen

Vilken härlig känsla att susa förbi en moped på Tranebergsbron! Så fort har jag aldrig cyklat förr... Kände att snabbare än så här är nog inte bra, en tvärnit och det blir en riktig jävla flygtur =(. Pumpade däcken igår och det gjorde faktiskt väldigt stor skillnad. Så nu ska jag känna på däcken varje dag.

Humle och Dumle mår bra. Det är god fart i dem. De smaskar äggkartonger och pappersrullar till max. Måste snart göra massor av pannkakor...

Jag har lagt ner funderingarna på Milanoresan en smula efter flygkatastrofen i Spanien. Hur ska jag nu våga flyga igen, jag som tycker det är så obehagligt att flyga?

Mot 100 mil...

Idag tog jag fram cykeln igen. Det har varit dåligt med cyklande i år iom att jag kom igång så sent. Drygt 14 mil har det i alla fall blivit på drygt en vecka... MEN jag har snart cyklat 100 mil sen jag köpte min cykeldator. Det måste jag fira på nåt sätt. Jag ska putsa cykeln riktigt noga, köpa nånting till den - kanske en backspegel... Ska försöka att cykla nån månad till i alla fall, det är en otrolig frihetskänsla att susa fram på cykelvägen. Speciellt de dagar när biltrafiken står still på Drottningholmsvägen och man glider förbi =).

Börjar närma mig mitt rekord, i morse tog det 32 minuter att cykla och på hemvägen 35 minuter (och då blåste det en HEL del). Jag är mer än nöjd... Fick håll för första gången i år, ett tecken på att jag tänjer gränserna på vad jag klarar av (man måste ju tävla lite med sig själv =D).

Kände att däcken måste pumpas lite igen efter bara en vecka =(. Smygpunka???

vason (rödingen på svart cykel) på cykelvägarna

Tillbaka till verkligheten

Idag började tredje jobbveckan efter semestern. Nu är så gott som alla tillbaka på jobbet. Härligt att ha min lunchkompis tillbaka! Cyklade inte idag heller, har inte gjort det sedan i onsdags, men i morgon blir det av... Om det inte är värsta busvädret förstås. Hösten är på gång, det känner man i luften. Vind och regn hänger över en.

Tror det blir en härlig höst...

Rikard Palm och earthcake

Fick tips av min son om en jätterolig sketch, och här är den...

va-ha-ha-son

Cykling vecka 2

Nu börjar det sakta gå framåt... Nu har det varit ca 35 minuters cykling. Något längre tid på hemresan... Målet är under 30 och det ska nog gå =). Har cyklat i 5 dagar nu, vilket betyder runt tio mil, lite mer ;). Idag kändes det liiite trögt att cykla hem, har nog hamnat i en liten svacka... Kanske lämnar jag cykeln imorgon, man får ju inte bli fanatisk... =(.

Har börjat fundera på Milanoresan jag och en kollega fick stipendium för att göra. Vi måste ju göra den i år och det blev inte av i våras =(. Vi ska besöka en dagstidning, ska bli hur skoj som helst... Nu när man kan lite italienska ;) ;).

Jag fortsätter att hålla ställningarna på cykelfronten, nya rapporter kommer.

vason på hjul

Husmössen

Både H & D har nu tappat framtänderna i överkäken. Men det börjar komma nya små tandisar. Undrar om det är mjölktänder som åkt ut?

Här är i alla fall en liten busbild på dem. Dumle är den som klättrar på Humle...

muskram från vason

GO08

Finalen på GO08 var fenomenal!

Vi var inne i stan, jag, min son, syrran med hennes två döttrar samt en (dotter)kompis. Det var mycket folk längs kajerna hela vägen runt strömmen men vi hittade plats att stå mitt på Skeppsholmsbron. Det var verkligen sevärt!

Efter fyrverkeriet drog vi till Kungsan och lyssnade på Patrik Isaksson.

Strax före tolv begav vi oss hemåt, via McDonalds... och var hemma vid ett.

08 vason

Inför 08-dagen

Trist väder igen, grått och småregnigt! Jag cyklade i alla fall, tog den nya cykeln - den 24-växlade - men det tog lika lång tid i alla fall. Kanske för att det var svårt att ta sig fram på min gata, där de håller på att gräva och dona. Fick ta en omväg. Sedan var det lite ovant med alla växlar, tar ett tag att vänja sig. Ett litet helvete är det när man växlar upp i stället för ner när man måste stanna vid rödljusen... =(.

I morgon blir det fest och yra på 08-dagen, 080808! Jag och sonen kollar nog in stan, käkar på nåt flott ställe och kollar vattenkriget...

Återkommer med rapport.

vason med värk i växlingstummen =(

Cykling - inlägg #60

Idag åkte cykeln fram igen! Har lite träningsvärk kan jag säga ;). Tog det ganska lugnt men det tog 40 minuter, kortare tid än i måndags! Härligt, det går framåt... Målet är att cykla under 30 minuter och det lyckades jag med i fjol, men det kommer när det kommer. Tar det lugnt tills dess, man vill ju inte skada sig =(.

I början blir man omkörd av alla och själv orkar man inte ta i för musklerna värker. Men det blir bättre när musklerna vänjer sig och tilltar i storlek och styrka... det tar några veckor. Äter en rejäl portion gröt på morgonen som man ska =) när man tränar. Tar oxå ett mellanmål innan hemfärd. Visst är jag duktig ;).

cykelvason

Regnet det bara öser ner...

stackars alla dem som har semester =(.

Själv lämnade jag cykeln hemma idag eftersom det regnade redan på morgonen. Jag kände igår att cyklingen gjorde mig lite piggare så jag hoppas verkligen att det inte regnar nåt mer den här veckan, utan att det får regna av sig nu. En arbetskamrat till mig sade att de hade fått 50 mm regn sedan igår - och det är ju sanslöst mycket!!!

Min son, som är ledig, har det långtråkigt hemma. Inget kul att gå ut i detta väder. Han pysslar om Dumle som har tappat framtänderna... Det såg vi igår, stackars krake... Humle har blivit av med en framtand... Undrar om vi gjort nåt fel, gett dem fel sorts mat eller nåt? De kanske inte har tillräckligt att gnaga på?

De äter i alla fall. Köpte barnmat igår som vi lade i en skål och de äter. Vindruvor, banan, jordgubbar har de oxå fått.

På jobbet är det relativt lugnt, det märks att det är semestertider. Främsta anledningen är nog att alla chefer är lediga... och vi arbets(råttor) får dansa på borden, eller i varje fall arbeta ifred.

Vips så kommer denna första arbetsvecka att vara väck och sen blir allt som vanligt igen... Om en månad har man glömt att man hade semester ;).

vi hörs,

Fy fan vilket väder

när jag skulle cykla hem... Blåst och ösregn =(. Nästan direkt jag kom ut kände jag de första små dropparna regn. Blåste kraftigt gjorde det oxå inne i stan. Halvvägs hem tilltog regnet och jag kände hur det började blöta igenom. Bara inte mobilen som jag hade i fickan skulle paja...

Det var i alla fall en något sånär behaglig temperatur =). I morgon ska jag ta med mig jacka!

Känns så jävla typiskt att vädret är så pissigt. Det har inte regnat på hela dan, och så kommer det precis när jag ska åka hem... 45 blöta minuter =(.

vason på G (i vart fall)

Första arbetsdagen

Så var den första arbetsdagen efter semestern avklarad. Det känns skönt att komma in i gamla gängor igen efter fyra veckors slappande...

Och idag - kors i taket - cyklade jag! 45 minuter tog det att cykla 12 km... Hoppas det inte blir regn nu när jag ska sätta mig på cykeln och åka hem, himlen ser oroväckande ut =(.

Jag kommer nog sova gott i natt efter nästan 2,5 mils cykling för en som är ovan. Räknar med att det tar ungefär en vecka att komma något sånär i form.

cyklande vason

Pride parad 2008

Vi trotsade regnet och begav oss till Kungsan bara för det här...

Inga kommentarer...

Danska fina killar...

Karneval

Tutti Frutti

Stolt kille.

Kolla vilken fin häst ;)

Fin kille igen...

Miss Pride... på finalen...

vason på parad

Dumle frisk =D

Måste bara rapportera om Dumle, vår lilla vita gerbil. Han är frisk nu! Pälsen har kommit tillbaka på nosen. Han har väl inte riktigt nått sin trivselvikt ännu men man känner på hullet att han gått upp i vikt. Skulle tro att han väger över 60 gram nu! Humle har nog å andra sidan några grams "övervikt", han liknar en köttbulle i jämförelse... Vi har gett dem många solrosfrön för att Dumle ska få chans att äta upp sig. Tyvärr är det nog så att Humle är mer fötrtjust i dem än Dumle =(. Lösningen är att låta Humle gå lite motionspass i springbollen vi köpte i påskas.

vason med muskoll

Millesgården och bowling

Igår var jag på Millesgården (där jag aldrig vart förut - otroligt nog!). Det var otroligt varmt så för varje steg man tog så kändes det som man skulle svimma =(. Hjärnan funkar inte riktigt i värmen...

Fikade lite för att återställa vätskebalansen och det var skönt i skuggan, men så fort man kom ut i solen så blev det lika jobbigt igen... Tur att man inte bor i Afrika ;). Har vart där och det är riktigt jobbigt, klibbigt både natt och dag.

Knallade över Lidingöbron tillbaka till Ropsten, en härlig promenad med lite fläktande vind.

Senare på eftermiddagen var jag och sonen och bowlade. Det var inte direkt nån trängsel där, ett gäng förutom vi. Personalen var uttråkad, så de stod och spelade oxå när vi kom. Men då fick de jobba lite när vi kom ;).

Sonen vann förstås men jag var inte så långt efter den här gången. Han ledde stort i halvlek men jag knappade in bra på slutet, då han gjorde sämre ifrån sig. Vi spelade bara tre serier, orkade inte mer. Det var väldigt svettigt där oxå kan jag säga. Man blev minst lika svettig där som ute... Om det var aktiviteten eller värmen vet jag inte. Hungriga var vi efteråt och tog en promenad till McDonalds. Det är extra gott att gå på McD efter ett bowlingpass...

Ha en skön semester ni som har det. Själv ska jag börja jobba igen på måndag  =(.