Mors dag

Så vart man överraskad idag! Åkte hem till exet för att äta tårta för ertan som fyllde år i går. Kul tyckte jag. När jag satt och väntade på tårta och kaffe kom sonen och lade fram ett paket... Förstod först ingenting, vadå, jag fyller ju inte år... Sedan förstpd jag =D. Mycket trevligt...

Tidaigare på dan var jag och bowlade. Det börjar bli en vana ;). Det gick väl inte så bra, men bättre än förra gången i vart fall.

kram på er!

Ertan, hipp hipp hurra!

Idag fyller min älskade son 14 år! Jag, han och exet planerade att gå ut och käka. Kaknästornet skulle bli bra... Eftersom Stockholm Maraton pågick så gick inga bussar ut till Gärdet och Djurgården, så vi tog tuben till Gärdet och gick den dryga biten fram till Kaknästornet. Det var riktigt härligt väder, många hade picknick på Gärdet och tittade på alla löpare.

I höjd med Restaurang Kungliga Borgen stod en buss med en sambaorkester, eller liknande, och hejade på... Trevligt. Där fick vi klämma oss in i löparledet några meter. Det gick inte att komma över på andra sidan, löparna var en ogenomtränglig massa. Som ett lämmeltåg.

Orkestern

Löpare...

...löpare och löpare...

Äntligen börajade vi närma oss Kaknästornet (allt är relativt, det var en bit kvar, men vi hade gått ungefär hälften).

Kunde inte motstå denna vackra varelse. Fantastiskt att det strosar hästar mitt inne i stan. =)

Till slut kom vi fram till Kaknästornet. Hungriga var vi efter promenaden. Och så var det stängt =(. Restaurangen var STÄNGD!!! Vad besvikna vi blev... Och inte gick det några bussar tillbaka heller... Det var bara att snällt gå hela vägen tbx.

Till slut blev det Jensen, det gamla pålitliga Jensen, vi gick till för att käka. Och där blir man ju så mätt, en trerätters meny gör magen alldeles fyrkantig...

Men så var det Ertans födelsedag oxå. Och det blev ett litet äventyr...

Jazz i Huddinge 2

I går, fredag den 29/5 2009, var jag på jazzfestivalen i Huddinge och lyssnade på Sven Zetterberg. Det var såå himla bra. Bra väder var det ju oxå och mycket folk =D.

Klockan 22 var det dags att åka hemåt. Tåget in mot stan går klockan 22.02 från Huddinge station. Strax innan vi var framme vid Stuvsta uppmanade tågföraren några ungdomar att flytta sig från spåren. Strax därpå stannar tåget. En av killarna hade blivit påkörd och dragits in under tåget eller nåt. Fasansfullt! =(.

Ambulans, brandbil, polis kom till platsen och höll på länge med killen innan de lyfte bort honom. De pumpade in något i armarna på honom, morfin antagligen, och gav honom syrgas. Stödkrage sattes på.  Antar att han i vart fall levde då.

I samma vagn satt det ett gäng ungdomar, och firade att de nyss tagit studenten. De var helt upptagna av sig själva, brydde sig inte om att de störde alla andra i vagnen under denna traumatiska timme vi satt inlåsta i tåget... Vi var halvvägs in på perrongen i Stuvsta, så ingen fick kliva av tåget. Personalen uppmanade oss passagerare att vara kvar och det skulle ta sin tid.

Stämningen i vagnen eskalerade, killarna (studenterna) blev alltmer uppjagade! De skrek ut sin besvikelse över studentskivan som de skulle missa... Några av oss andra passagerare försökte lugna ner dem, bad att de i vart fall skulle visa hänsyn mot oss andra och killen som hade skadats i olyckan. Faktiskt kunde det vara så tragiskt att det var en av deras polare som låg där.

Bredvid mig och syrran satt det två killar som tillhörde deras gäng. Man märkte att de skämdes över sina "kompisar". Stackars killar...

Efter ungefär en timme kom polisen in i vagnen och lyckades lugna ungdomarna lite grand. Strömmen kom igång men det skulle dröja ytterligare en kvart eller så innan vi kunde rulla in på stationen, på flera ställen var nämligen nödbromsen dragen.

23.30 stod vi utkastade på perrongen i Stuvsta med löfte om att det alldeles strax skulle komma ett tåg att hämta upp oss. Inget hände... Det kom ett tåg åt andra hållet. Ett tomt tåg kom farande, skönt tyckte vi, men det dundrade bara förbi... Typiskt =(. Ett andra tåg gick åt andra hållet... Nu var det inte så kul längre... Till slut kom det i alla fall ett tåg. Klockan måste ha varit ungefär midnatt, i Suvsta, långt utanför stan, långt hemifrån...

Usch vilken kväll! Det tog tre timmar att ta sig hem =(.

Jazz i Huddinge

Om inte vädret blir katastrofalt dåligt så drar jag till Sjödalsparken direkt efter jobbet i morgon. Ska bli härligt att lyssna på lite blues och Sven Zetterberg =).

I tisdags var jag på Street (eller Hornstull Strand Etablissement som det heter nuförtiden) och det var görskoj =). Vi hade klubbfest med jobbet och det var riktigt kul att träffa lite nya människor... God mat var det. Efter maten sprang jag runt och lirade rundpingis i säkert ett par timmar. I dag känner jag det i benen. Snacka om träningsvärk =(.

På lördag firar jag min son som fyller år. Fjorton blir han.

kram

Flygtur

På självaste syttene mai var sonen ute och flög över västra Stockholm. Han tyckte det var urkul, vill gärna göra det igen... Stans norrmän var och festade nasjonaldag och Eurovisionsschlagerseger (långt ord!). Själv var jag bara hemma och slappade med datorn =).

Här är planet de åkte med:

En P28 Cherokee

Tranebergsbron ser ynklig ut ovanifrån...

Kram alla vänner
/vason

Mina nya balkongmöbler - skarpt!

I dag ringde de från Jysk, möblerna hade kommit =D. Det tog ett tag att skruva ihop bordet. Benen satt liksom snett och vi fick inte ihop det alls =(. Tills syrran kom på att benen kunde skjutas i sidled... Då gick det bättre =).

Mina nya balkongmöbler

Jag var på Jysk i helgen och beställde en cafégrupp för 500 kronor. Tyvärr var det slutsålt så jag får vänta några dagar eller veckor... =(. Kommer bli så fint på min balkong =).

En stycken sådan
Och två stycken sådana

Kan knappt bärga mig tills jag kan hämta dem...

Fiskgryta med saffran - inlägg #160

I dag lagade jag och V Saffron seafood soup från Smaker från hela världen - USA. Sidan 61.

Det var verkligen jättegott och räcker till en hel familj! Receptet är för fyra, men jag tror att det räcker till åtta! I alla fall om man äter lite sallad till...

En liten bild på gerbilerna kommer här oxå...

Sov så gott, kära vänner...

Min fina balkong

Efter sisådär 8 timmars arbete är den äntligen klar. Mycket sågande blev det. Helst skulle jag vilja skaffa nya möbler oxå, men de gamla får duga så länge. Letar efter cafébord och stolar i svart metall.

Så här fint blev det =D

vason

Fin balkong

Var och köpte trall till balkongen. 50 plattor à 30x30 cm som fästes i varandra. Jag har lagt allt utom sista raden, närmast väggen, där blir det sågande... Måste gå och köpa en riktig såg i morgon, har bara en liten och det är jättejobbigt at såga med den =(. Bild kommer förhoppningsvis i morgon...

Det har varit riktigt härligt sommarväder i dag. Tog en promenad, sonen med assistent var här, tog en promenad till. Riktigt härligt!

Och balkongen kommer att bli så fin...