Finanskrisen

Vad håller de på med i USA? Banker håller på att gå omkull och av ideologiska skäl (pga valtider har detta blivit ett politiskt spel) vill inte regeringen pumpa in statliga pengar. Det kan man väl tycka är korrekt, om rätt ska vara rätt så borde bankerna själva ta ansvar för sina ekonomiska bekymmer. Aktieägarna borde få betala, för att inte tala om alla bankirer som lyft stora pengabonusar. Istället riskerar de vanliga medborgarna, de med lån i samma banker, att få ta hela smällen... Folk riskerar att bli arbetslösa och eller inte ha råd att bo kvar i sina högt belånade bostäder pga kraftiga räntehöjningar.

Detta liknar den bankkris vi hade i Sverige i början på 90-talet då vi skattebetalare solidariskt fick betala för bankernas  vidlyftiga affärer. De lånade alltför lätt ut pengar till allt mer skenande bostadspriser och sedan sprack allt... Kommer så väl ihåg hur man tänkte då, efter krisen, när priserna på bostäder sjönk som en sten: Aldrig mer skulle man gå in denna cirkus... Tio-femton år senare var vi tillbaka, priserna på lägenheter ökade (och nu ännu mer än då) och dum som man var trodde man att det inte ska kunna bli en krasch igen...

Efter krisen skärpte bankerna kraven för utlåning, den egna insatsen ställdes det högre krav på. Det gick inte längre att låna till hela insatsen. Så långt allt väl... Men med tiden, när bostadskarusellen gick snabbare och snabbare, så har kraven blivit slappare igen. Och vem ska ta ansvar för detta? Jo, du och jag - som har lån! För finansinstituten är ju helt oskyldiga!?

Kände bara att jag var tvungen att skriva av mig lite. Sitter med tre bostadslån som jag är orolig ska börja skena iväg kostnadsmässigt. Än så länge är inte mitt tak nått, kan fortfarande betala räntorna men jag är orolig för framtiden. Vad händer om räntorna går upp ytterligare ett par procentenheter? Då blir i alla fall jag mörkrädd... =(.

vason som nu måste hålla i pengarna


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0