Amerikansk citronpaj

Börjar med att berätta att matjestårtan var lika god som första gången =). Till och med min svägerska som inte gillar sill tyckte att den var god...

Snodde oxå receptet på Amerikansk citronpaj av syrran på hennes blogg http://mybaker.blogg.se.
Den var oxå jättegod! Tack syrran för tipset =D.


Amerikansk citronpaj (6-8 bitar)
Tid: ca 35 min varav 20-25 min i ugnen + vila 1 tim
3 dl vetemjöl
125 g margarin eller smör
2 msk vatten

Citronkräm
1 ½ dl vatten
1 msk smör
3 äggulor
1 dl socker
1 msk vetemjöl
rivet skal och saft av 1 citron

Maräng
3 äggvitor
1 dl socker

1. Hacka samman mjöl, matfett och vatten till en deg på arbetsbänken eller med matberedaren. Låt den vila kallt ca 1 tim
2. Gör under tiden krämen. Koka upp vatten och smör i en kastrull
3. Vispa äggulor och socker. Tillsätt vetemjölet
4. Häll det kokande smörvattnet över äggblandningen. Vispa hela tiden.
5. Tillsätt rivet skal och saft av citronen.
6. Låt krämer tjockna under vispning på svag värme.
7. Kyl krämen i kallt vatten. Rör om någon gång.
8. Tryck eller kavla ut pajdegen i en form, ca 24 cm i diameter. Klä formens botten och sidor med degen. Lägg en folieremsa runt kanten, så att inte degen åker ner under gräddningen.
9. Grädda pajdegsskalet i den nedre delen av ugnen i 225 grader, ca 10 min.
10. Låt pajdegsskalet kallna.
11. Vispa äggvitorna till hårt skum. Blanda ner sockret.
12. Bred ut citronkrämen i pajdegsskalet. Toppa med marängsmeten.
13. Ställ in pajen i ugnen i 150 grader, 10-15 min. Marängen ska enbart stelna något och få lite färg. Garnera ev med citronrasp och citronmeliss. Servera.

/vason

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0