Rabarber

Helt plötsligt började jag toklängta efter rabarber. Läste en mattidning med mängder av rabarberrecept, mumsimumsi!
Mormors gamla rabarber är sisådär 100 år gamla plantor, inte så fräscha längre... Googlade lite på rabarber och det finns en sort som heter "Victoria", som var vanlig på den tiden. Den sorten har hög oxalsyra.

Jag köpte en gång en röd sort med låg oxalsyrahalt men som jag inte för mitt liv kan komma på namnet på. Hittade ett par sorter som heter "Canada Red" och "Elmsblitz" men jag tror inte den hette så =(. Men det var i radhuslandet. Nu bor jag i en vanlig lägenhet med balkong, men det är väl inget som hindrar att jag odlar rabarber i balkonglådan? Fast jag skulle gärna veta vad sorten hette, för den var god... Röd och söt =) Det finns en sort som heter "Spangsbjerg nr. 1115" eller "Elmsfeuer" som verkar vara mycket god, dem ska jag kolla upp.

Tips mottages!

/vason


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0