Feber

Vad är feber? Jag är en sån där "stackars?" människa som aldrig får feber. Alltså blir jag aldrig sjuk "på riktigt". Tog en gång tempen när jag kände mig alldeles frisk och då var min kroppstemperatur 35,6 grader!

Alltså, då är det ju en svindlande temperaturhöjning innan man får feber (38,5 grad). För min del känns det som feber när jag har över 37 grader.

I dag mätte termometern 37,5 grad och jag känner mig verkligen sjuk =(. Hostar som en tok, snorar, fryser, orkar inte vara uppe en längre stund för då snurrar det i pallet...

Sjukdomen började med extrem trötthet och huvudvärk i två-tre dagar. Sedan kom halsontet! Rethosta som övergått till slemhosta. Men jag är ju inte sjuk, för jag har ingen feber! Har bara fått en liten förkylning =(.

En gång, för länge sedan, var jag riktigt risig. Hade såå ont i svalget, kunde varken äta eller dricka. Det var julhelg och det var ju ingen höjdare (med all julmat och så). I mellandagarna var jag tvungen att gå till vårdcentralen. Kände mig inte trodd, kunde ju inte vara allvarligt sjuk när jag inte hade feber. Jag tror nog att jag hade närmare 38 grader då. Men läkaren höll fast vid att "det ska minst vara 38,5 för att vara feber". De tog i alla fall svalgprov och det visade sig att det var streptokocker i halsen! Alltså halsfluss... Fick antibiotika och så läkte det ut =).

Jag får alltså leva med att aldrig ha feber, får förlita mig på känslan. Jag känner när det är fel i kroppen. Nästa gång en läkare frågar om jag har feber, kanske jag bara ska säga: ja, jag har två eller två och en halv grads temperaturhöjning... Det borde ju säga mer än temperatursiffran i sig. En som nomalt har runt 37 grader som vanlig temperatur hamnar ju på runt 39 grader eller 39,5 vid samma höjning som jag får...


Alltså, är jag sjuk eller inte? Simulerar jag bara?

Feber enligt Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Feber

krasslig vason / host, host


Kommentarer
Postat av: Syster yster

Det låter inget vidare, verkar vara ett riktigt elakt virus det där. Du får fortsätta att vara hemma och kurera dig, har du provat whiskey kuren ännu? Du kan ju alltid roa dig med att läsa andras bloggar - tänkte närmast på Ms S. Snacka om att försöka få kontakt. Har även en rolig uppiggande nyhet att berätta för dig, så snabba dig att läsa din mail. Kramar

2009-09-15 @ 21:35:19
URL: http://mybaker.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0