Räksoppa

Jag hittade ett "gammalt" recept hemma på en underbart god soppa som jag vill dela med mig av. Själv fick jag det för fyra år sedan men det är nog äldre än så...


Räksoppa

2 msk margarin/olja
2 stora morötter
2 msk vetemjöl
1 liter vatten
2 fiskbuljongtärningar
400 g räk- eller kräftost
1 frp färdigskalade räkstjärtar eller motsv gram räkor
2 dl crème fraiche
svartpeppar
dill

Grovriv morötterna och fräs dem tillsammans med margarinet/oljan i en kastrull. Tillsätt vetemjölet, rör och häll sedan i vattnet. Tillsätt buljongen och lite svartpeppar.


Låt blandningen puttra en stund - passa så det inte bränner vid i botten.


Tillsätt mjukost, crème fraiche och dill. Puttra på en stund till.


Lägg i kräftstjärtarna/räkorna och rör runt så allt blir varmt.


Garnera med dillkvist.

 

Kramiz / vason


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0