Gymnasiereform

Det är en gymnasieförändring på gång och jag fattar ingenting =(. Dels håller betygen på att omvandlas från ig, g, vg, mvg till vad som verkar vara A-E. Det är svårt att få information om detta på nätet. Reformen verkar heta Gy2011 men jag får ingen vettig sammanfattning...

Betygen omvandlas sedan till poäng och ett program har 2500p och om alla program har samma poäng, det fattade jag inte =(. När jag gick gymnasiet fanns det 2-, 3- eller 4-åriga linjer och de skulle väl ändå inte ha samma poäng?

Men det krångligaste är att förstå är hur kursernas beteckningar ska tolkas. Jag kommer inte ihåg hur det var när jag gick på gymnasiet, men jag kommer väl ihåg när jag gick komvux. Då hette det A, B, C beroende på år 1,2,3 osv. Ma var lite speciell, där fanns det A-E och var matte över 4 år.

Nuförtiden heter ämnena 1, eller 1a, 1b, 1c, 2, 2a, 2b, 2c, 3, 3b (vart 3a tagit vägen - vad vet jag?), 4.... osv. Svårt att hitta en ordentlig förteckning...

Men jag antar att alla föräldrar med barn som ska börja gymnasiet får plöja igenom en massa regler. Ingenting är ju som det var förr...

Jag tror jag skulle behöva gå till en SYO-konsulent =(


/vason

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0