Idag skulle jag sätta upp kattnät

Ett nät jag köpt för dyra pengar , 4 x 3 m stort! Det ser ut som ett grönt fiskenät, mjukt och fint men med metalltråd invävt - så att det är bitsäkert =).

Var och inköpte en vajer - 5 meter lång - för att sätta upp på väggen längst fram, på balkongen.

Satte i den ena änden i beslaget på vänstersidan. Jobbigt, benen skakade och adrenalinet var på topp. Beslagen sitter uppskattningsvis på cirka 2,8 meters höjd, så jag fick stå på stege och hålla mig fast med ena handen mot väggkanten. För att nå fick jag sträcka mig på tårna!

Men det gick!

I beslaget i andra änden sitter det en fästbult som man skruvar fast i fästet. Alltså, flytta stegen till andra sidan (den svåra sidan eftersom vänsterarmen är utåt, så jag fick vrida mig lite olustigt ut.

Med vajern i den vänstra handen försöker jag sträcka ut den, står på tå och försöker måtta hur lång den ska vara. Fästet hänger och dinglar, så jag skulle behövt en tredje arm för att hålla fästet också men det hade jag ju inte.

Fick istället gå ner. Hämtade ett måttband och uppskattade hur långt från väggen som fästet satt. Hade jag haft en tredje arm skulle jag ha kunnat lyfta upp den dinglande delen men det hade jag ju inte som sagt!

Ner igen, hämta den hängande vajern, och med tåsträck försöka mäta hur lång den var när den låg dikt mot väggen. Och så dra av den uppskattade längden på beslaget.
Jag satte fingret vid måttplatsen på vajern, och, utan att släppa den - klättrade jag ner. För säkerhets skull la jag till cirka 3 cm - och klippte vajern med världens slöaste avbitartång! Kanten blev så söndertrasad, så jag kunde inte för allt i livet få in den i skruvdeln. Alltså fick jag bita av en centimeter till.

Den här gången lät jag ett par tunna metalltrådar vara kvar, som jag lindade änden med. Fick så äntligen fast den och klättrade upp på stegen igen. Insåg ganska snart att jag inte skulle lyckas hålla i den hängande delen samtidigt som jag höll i vajeränden!

Ner igen, funderade på vad jag skulle göra. Letade efter tejp för att stabilisera metallleden, men kom på den strålande idén att sätta en kabelhopsamlare för att stadga. Ett plaströr i spiral. Bäst jag visar lite bilder, så ni förstår vad jag menar.

Det dinglande fästet på vänsterkanten.


Det "fixerade" fästet på högerkanten.

Nu var jag nästan färdig. Skulle bara fästa sista änden på högersidan. Klättrade upp igen med vajern mellan tänderna. Sträckte den - och det fattades EN CM för att kunna gänga i justeringsbulten i ändan på vajern!!!!

Vad besviken jag var =(. Skruvade ner hela skiten och imorgon ska jag gå och köpa en ny vajer. Då vet jag ju EXAKT hur lång den ska vara och jag vet också hur jag ska göra, så det kommer att gå supersnabbt! Återkommer med bild på resultatet - balkong med kattnät!

Kram / vason

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0