Gordons prognos god

Min älskade kisse Gordon fick inte sin dödsdom :).

Han har visserligen drabbats av parodontit men mycket tidig och det går att stoppa utvecklingen genom att borsta tänderna regelbundet!

En framtand i underkäken hade han redan tappat, och två till satt löst (3 mm tandköttsfickor) och drogs ut vid undersökningen. I övrigt hade han gingivit grad 2 (av 3) på de sex kindtänderna i underkäken. Gingivit är tandköttsinflammation, och kommer att gå tillbaka när jag börjar borstar tänderna!

Käkbenet hade, överallt, tillbakabildats, men tandrötterna var inte i fara ännu på de viktigaste tänderna! Framtänderna, vad jag förstår, används främst för att skära med - t.ex. kött, senor. Har ingen större betydelse för tuggande. Och mina kissar behöver ju bara kunna tugga, de är ju såå bortskämda med att få färdigdelat torrfoder ;)

Så nu har jag inhandlat tandkräm med fisksmak och liten, liten tandborste samt fingertott att försöka få in i munnen på den lilla kissen ;) Gordon har redan sniffat på tandkrämen och han verkar gilla den :)

Iggy, den coola katten, är inte lika intresserad av tandkrämen - men jag har fått föra in fingret i munnen på honom (jag brukar inte föra in fingrarna i munnen på katter, lovar och svär ;) ). Det bådar gott för fortsättningen... Tänker nämligen börja borsta tänderna på honom också!

Gordon är nog fortfarande öm i munnen, så för hans del var det bara slick på totten med tandkräm på.

Kram / vason

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0